872

'.'_T(_-T
s d

[T

I i

..., —

‘Vengeance’ Bites Bck
At Jared Diamond

Two tribesmen from Papua New Guinea sue the prominent biologist
over a popular magazine article about the human thirst for retribution

IN APRIL 2008, WELL-KNOWN BIOLOGIST
and author Jared Diamond penned a dra-
matic story in The New Yorker magazine, a
violent tale of revenge and warfare in Papua
New Guinea (PNG). Titled “Vengeance is
Ours” and published under the banner
“Annals of Anthropology,” the 8000-word
article tells the story of a clan war organized
by a young Papua New Guinean named
Daniel Wemp to avenge the death of Wemp’s
uncle, Soll. In Diamond’s telling, the war
started in the 1990s over a pig digging up
someone’s garden, went on for 3 years, and
resulted in the deaths of 29 people. In the
end, Diamond wrote, Wemp won: His pri-
mary target, a man Diamond referred to as
“Isum,” had his spine cut by an arrow and was
confined to a wheelchair. Diamond juxta-
posed Wemp’s story with that of his own
father-in-law, a Holocaust survivor who
never exacted retribution for the loss of his
family, to draw an overall lesson about the
human need for vengeance.

In recent weeks, Diamond’s article itself
seems to have come back with a vengeance.
On 20 April, Diamond, 71, was sued in the
Supreme Court of the State of New York for
allegedly defaming both Daniel Wemp and
Isum Mandingo, the alleged target of Wemp’s
revenge war. The lawsuit, which also names
as a defendant Advance Publications Inc., the
owner of The New Yorker, demands at least
$10 million in damages. It follows a yearlong
investigation led by Rhonda Roland Shearer,
an artist and the widow of evolutionary
biologist Stephen Jay Gould. Shearer directs
the Art Science Research Laboratory, a non-
profit organization based in New York City
that she and Gould founded before Gould’s
death in 2002. Among its activities is a jour-
nalism ethics program and a Web site called
Stinkyjournalism.org, which published the
Shearer team’s 10,000-word report, “Jared
Diamond’s Factual Collapse,” the day after
the lawsuit was filed.

In the report, Shearer and her colleagues,

Face-off. Jared Diamond is being sued for
allegedly defaming Papua New Guinea tribesmen
in an article in The New Yorker.

who included three researchers in PNG,
claim that Diamond and The New Yorker got
many important facts wrong in the original
article, including the contentions that Wemp
had personally organized the warfare, that
Soll was his uncle, and that Mandingo had
been paralyzed by an arrow. Indeed, the
Stinkyjournalism.org report includes a recent
photograph said to be of Mandingo standing
and looking strong and healthy. The report
maintains that neither Wemp, Mandingo, nor
any other of several New Guineans named in
The New Yorker were told about the article
beforehand. It also claims that Wemp’s life is
now in danger from other clans that might
want to avenge Mandingo’s alleged injuries,
or even from members of his own clan for
portraying them as ruthless killers.

Diamond stands by his story, arguing
that it was based on detailed notes that he
took during a 2006 interview with Wemp as
well as earlier conversations the two men
had in 2001 when Wemp served as his driver
in PNG. “The complaint has no merit at
all,” Diamond told Science in an interview
in his office at the University of California,
Los Angeles, where he is a professor of
geography. Diamond adds that he still con-
siders Wemp’s original account to be the
most reliable source for what happened.
David Remnick, editor of The New Yorker,
also defends the magazine’s story: “It appears
that The New Yorker and Jared Diamond are
the subject of an unfair and, frankly, mysti-
fying barrage of accusations.”

The affair has raised concerns among
anthropologists familiar with PNG, who
worry that The New Yorker’s “Annals of
Anthropology” banner has tarnished the
field’s reputation. Anthropologist Pauline
Wiessner of the University of Utah in Salt
Lake City, a leading expert on tribal warfare
in PNG, thinks Diamond was naive if he
accepted Wemp’s stories at face value,
because young men in PNG often exagger-
ate their tribal warfare exploits or make them
up entirely. “I could have told him immedi-
ately that it was a tall tale, an embellished
story. I hear lots of them but don’t publish
them because they are not true.”

Different worlds

Three worlds collide in this case. First is the
world of science, specifically anthropology,
which uses fieldwork and scientific method-
ology to study human cultures. Next is the
craft of journalism, with its own set of ethics

15 MAY 2009 VOL 324 SCIENCE www.sciencemag.org

Published by AAAS

CREDIT: 2005 TOM JOHNSON/BLACK STAR/NEWSCOM

Downloaded from www.sciencemag.org on May 14, 2009


http://www.sciencemag.org

and practices aimed at reaching the general
public. Finally, there is Papua New Guinea, a
young nation still struggling to integrate many
hundreds of tribes and clans into a modern
state. For many years, Diamond, a physiologist
by training, has worked in all three domains:
He is a member of the U.S. National Academy
of Sciences and a winner of the National
Medal of Science, as well as a highly success-
ful writer. In 1998, he won a Pulitzer Prize for
his bestseller Guns, Germs, and Steel, on the
geographic factors that made some societies
rich and some poor. His most recent book,
Collapse, about the environmental forces that
brought some societies down, has also sold
well. And he has regularly visited PNG for
nearly 50 years, although primarily to study
the island’s birds rather than its people.
Although Diamond’s frequent merging of
these worlds has brought him both suc-
cess and some criticism, this time it may
have landed him in legal trouble. When
Diamond’s article appeared in The New
Yorker, it drew the attention of Shearer, a
fierce media critic who in recent years has
gone after numerous reporters for alleged
transgressions of journalistic ethics. (One
of her most celebrated campaigns was
against journalist William Langewiesche,
who asserted in a book that firefighters
had looted blue jeans from stores in the
World Trade Center after the 9/11 attacks.)
Shearer says that after reading Diamond’s
article, which appeared in the 21 April 2008
issue of The New Yorker, she immediately
was “very skeptical” at the suggestion that
Mandingo could have continued to live in
the remote, rugged PNG Highlands while
confined to a wheelchair and perhaps
needing special medical care. She e-mailed
Diamond and The New Yorker asking if they
had verified this and other details; Shearer
says that she received no response from
Diamond and that the magazine’s initial
reaction was to say that it stood by its story.
Shearer already had contacts in PNG from
an earlier investigation during which she
chased down rumors that a Komodo dragon
was running amok in the country. (It turned
out to be a hoax.) She asked her contacts to
try to find Wemp. One, biologist Michael
Kigl of the PNG Institute of Biological
Research in Goroka, explained to Science that
he was able to contact one of his own relatives
in Wemp’s province, who in turn managed to
help locate one of Wemp’s relatives. Thus Kigl
found Wemp in his Highlands village in July
2008 and tape recorded an interview with him.
According to Shearer and the 10,000-word
report, Wemp denied organizing the revenge
warfare attributed to him in Diamond’s story.

www.sciencemag.org SCIENCE VOL 324

The report says that Wemp expressed surprise
at The New Yorker article and claimed that
Diamond had never told him about it.
(Wemp’s attorneys in New York City and
PNG declined to make him available for an
interview for this story, saying that their
clients preferred to tell their stories in court
and not in the press.) According to the report,
the following month Kigl also located Isum
Mandingo and took several photographs of
him standing and walking.

At least one other Papua New Guinean
supports the account of Shearer’s team.
“Diamond’s article is a confused story that
names real places and persons but mixes up
false, wrong, and defamatory allegations
that bring into disrepute the good name of
the named clans and their members,” said
Mako Kuwimb, a member of Wemp’s Handa

ANNALS OF ANTHROPCADGY

\VENGEANCE 15 OURS

s o bl st bl gt el e et e

7 JARED DRAMOND

Annals of unease. Some anthropologists thought
The New Yorker banner reflected poorly on their
discipline.

clan and a PNG attorney now doing graduate
work at James Cook University in Queens-
land, Australia. In an e-mail to Science,
Kuwimb added that PNG Highlanders are
accustomed to having anthropologists among
them, “and we know what [they] do and how
they gather information.” Diamond, Kuwimb
says, “converted a simple, casual conversa-
tion [with Wemp] into an article that looks
and sounds like an anthropological piece” but
“never followed [anthropological] proce-
dures and protocols.” On 21 April of this year,
Kuwimb sent The New Yorker’s publisher,
Lisa Hughes, a detailed, 30-page refutation of

Published by AAAS

NEWSFOCUS I

the Diamond article. Among Diamond’s
biggest errors, Kuwimb told Hughes, were
his statements that the war he described had
begun with the “pig in the garden” episode
and had lasted 3 years. Kuwimb contends that
the war was sparked by a gambling dispute
and lasted only a few months.

Some anthropologists have their own con-
cerns with Diamond’s article. For starters,
many think that the “Annals of Anthropology”
banner was misleading. “The New Yorker was
wrong to imply that Diamond was an anthro-
pologist or that what he wrote was anthropol-
ogy,” says Dan Jorgensen of the University of
Western Ontario in London, Canada, who has
worked in PNG since the 1970s. Cultural
anthropologist Alex Golub of the University
of Hawaii, Manoa, who says The New Yorker
fact checker spoke with him for about 10 min-
utes while the story was being prepared,
agrees. “This affects our discipline’s brand
management,” he wrote on an anthropology
blog he participates in called Savage Minds.
“It’s important for people to know that if they
meet an anthropologist, they are not going to
be written up in The New Yorker without being
told about it.” Savage Minds has now teamed
up with Stinkyjournalism.org to produce a
series of invited essays on the case.

A number of researchers say that Diamond
should not have used the names of real people
and real clans; cultural anthropologists

often use pseudonyms for the peo-

ple they write up and follow strict

ethical guidelines for informed con-
sent when they do name people.
Wiessner thinks Diamond should
have refrained from naming even the
tribes involved. “That was a very big
mistake,” she says.

Journalism versus science

But both Diamond and Remnick insist
that such anthropological criticisms are
irrelevant, because Diamond was working as a
journalist for a popular magazine, not as an
anthropologist writing a scholarly article.
Although Diamond says he did not find out
about the “Annals of Anthropology” line until
shortly before publication and now regrets it,
Remnick points out that the magazine rou-
tinely uses the “Annals” logo for stories not
written by trained experts in the field at hand.
Says Diamond, “Everyone knows that The
New Yorker is not a scientific publication; it’s
journalism.” That’s why he used the names
Wemp gave him, he says. “In journalism, you
do name names so that people can check out
what you write.” Remnick agrees: “Journalis-
tic practice differs from scientific practice in a
number of ways,” he says, “and this seems to

15 MAY 2009

873

Downloaded from www.sciencemag.org on May 14, 2009


http://www.sciencemag.org

I NEWSFOCUS

874

be one of them. Using real names is the default
practice in journalism.”

Diamond insists that he followed good
journalistic practice and that his article was
based on detailed notes he took of the stories
that Wemp told him. In 2001, Diamond says,
Wemp drove him and Australia-based
ornithologist David Bishop around the oil
fields of Highland PNG as they conducted a
survey of local birds. During several long
drives, Diamond says, Wemp told them stories
about the Highlands war that had supposedly
begun when a man from Mandingo’s clan, the
Ombal, found that a pig had
ruined his garden and blamed a
Handa man for the damage. The
ensuing warfare eventually killed
Soll, whom Diamond says Wemp
identified as hisuncle, and it fell to
Wemp to take responsibility for
organizing a war for retribution.

Diamond says that he made a
few notes of these conversations
when back in his room but did
nothing with the story until
another trip to PNG in May 2006.
By then he had begun
work on a new book
about tribal societies
and contacted Wemp to
get a more detailed
account of the war
Wemp had described 5

judgment about what was appropriate to dis-
cuss.” Diamond says he did double-check
Wemp’s story with some younger members of
his tribe, who confirmed that some of the
people Wemp named had been involved in a
tribal war. Diamond also told Science that he
heard conflicting accounts about how serious
Mandingo’s injuries were and that Mandingo
now may have recovered from his wounds. In
regard to The New Yorker’s fact checking,
Remnick says that the fact checker was
unable to find Wemp before the story was
published. After Shearer’s team found Wemp,

conversation between Wemp and the fact
checker—which was tape recorded by mutual
consent—Wemp raised only relatively minor
factual objections to Diamond’s account and
asserted that the stories were basically true. In
Diamond’s view, the case is really about scien-
tists coming under fire for popular writing.
Whether or not Diamond got the facts of
Wemp’s case right, it is true that the tribes of
PNG do practice revenge warfare, says
Wiessner, who has studied war in PNG’s Enga
Province, just north of the region where Wemp
and Mandingo live. In Enga, more than 300
tribal wars have taken the lives of
nearly 4000 people since 1991.
That’s one reason Wiessner, who
is active in local efforts to bring
peace to PNG clans, is worried
about the outcome of the case if
it results in a large monetary
award: She fears that the money
could eventually go to buy
weapons that would make the
wars even more deadly. “When
these wars first started, they were
fought with bows and arrows, but
now they have M-16s,” she says.
And although Wiessner faults
Diamond for apparently taking
Wemp’s stories at face value, she
also believes Wemp himself vio-
lated clan ethics by telling them in
the first place. “For him to have

years earlier. Diamond
says that in 2006, he told
Wemp explicitly that the
story would go into the

Fierce advocate. Media critic Rhonda
Roland Shearer (above) charges that
Jared Diamond’s article included
errors about Daniel Wemp (left).

given the names of tribes and
implicate[d] other people than
himself,” as Diamond reported,
“that was wrong,” she says. “He

book. But he was unable

to find Wemp again in 2007 when he decided
to excerpt one of the book’s chapters for The
New Yorker; Wemp had left his job without
leaving contact information, Diamond says.

In 2006, “I said to Daniel, ‘“Would you be
willing to tell the whole story in one piece and
I will take notes?” ”” Diamond says. He pulled
out a large, red notebook and took “sentence
by sentence” shorthand notes of the conversa-
tion, Diamond says, adding that Wemp spelled
out the names of the warriors and other indi-
viduals who would later be named in The New
Yorker piece. (Both Diamond and Shearer
agree that Bishop was present during some of
the May 2006 conversation; reached by tele-
phone, Bishop declined to comment.) The
Shearer account agrees that Diamond took
notes in shorthand in a red notebook but differs
markedly about what Wemp said.

Diamond says that although Wemp clearly
understood that he would be named in the
book, he did not try to get permission from
Mandingo and the others: “I trusted Daniel’s

however, the fact checker did speak with him
by telephone, on 21 August 2008. Soon after-
ward, Shearer, who had kept in regular touch
with the magazine, scored her first victory: In
a 12 September 2008 letter to a London attor-
ney, The New Yorker general counsel Lynn
Oberlander agreed, “as a sign of good will,”
that the magazine would remove Diamond’s
article from the freely accessible part of its
Web site, although it is still available online to
registered subscribers.

Remnick nevertheless defends the maga-
zine’s efforts to verify Diamond’s story. He
says that this particular fact checker “is one of
the best I have ever had the privilege of work-
ing with.” And he adds that “we had Jared
Diamond’s meticulous, detailed notes from the
2006 interview with Daniel Wemp, ... and we
consulted with people with expertise in the
Southern Highlands, who confirmed that
Daniel Wemp’s description of the revenge
battle was consistent with known practice.”
Remnick also insists that in the August 2008

should have sought approval of
the clan elders beforehand.”

In Wiessner’s view, The New Yorker article
gave a one-sided view of tribal warfare.
Although the death toll often seems high, she
says Highlanders are expert practitioners of
what anthropologists call “restorative justice”:
the mediation of disputes in which aggrieved
parties receive compensation from those who
have wronged them, thus avoiding warfare.
“Diamond did not put it into that context,”
Wiessner says. She thinks that Diamond
should travel to PNG and engage in some
restorative justice of his own. “Diamond has
been wonderfully respectful of PNG and has
done so much to raise the image of the coun-
try in the world, until that story,” Wiessner
says. “He should be taken to a village court; he
should apologize; he should say that he was
told this story and he should have checked it;
and in compensation, he should give some
money to each tribe, for their schools, a health
center, or some community project.”’

—MICHAEL BALTER

15 MAY 2009 VOL 324 SCIENCE www.sciencemag.org

Published by AAAS

CREDITS: RONALD R. SPADAFORA; (INSET) STINKYJOURNALISM.ORG/DANIEL WEMP

Downloaded from www.sciencemag.org on May 14, 2009


http://www.sciencemag.org

